مجله گردشگری نیک گشت

کاخ آمالینبورگ در کپنهاگ

کاخ آمالینبورگ، مجموعه‌ای از چهار کاخ با نمای کلاسیک و دکوراسیون‌های داخلی روکوکو، به عنوان محل اقامت رسمی خانواده سلطنتی دانمارک در قلب کپنهاگ قرار دارد. این مجموعه که در اطراف میدان هشت ضلعی آمالینبورگ احداث شده، به خاطر زیبایی‌های معماری و اهمیت تاریخی‌اش مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله در مجله گردشگری نیکی گشت قصد داریم برخی از ویژگی های این کاخ زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه کاخ آمالینبورگ

کاخ آمالینبورگ اصلی به نام سوفی آمالینبورگ، ساخته شده توسط ملکه سوفی آمالی، همسر فردریک سوم، در اوایل قرن هفدهم بود. این کاخ که در زمین‌هایی بنا شد که پیش‌تر متعلق به پدرشوهر ملکه، کریستین چهارم، بود، به همراه باغ‌هایی زیبا و یک باغ جایگزین برای “باغ ملکه” ساخته شد که در آن زمان توسط سوئدی‌ها تخریب شده بود.

در سال ۱۶۸۹، پس از آتش‌سوزی شدیدی که منجر به تخریب کاخ شد، فردریک چهارم دستور ساخت کاخ دوم آمالینبورگ را داد که شامل یک ساختمان تابستانی و پاویون مرکزی با باغ‌های به سبک فرانسوی بود.

کاخ آمالینبورگ از مهمترین مکان های دیدنی کپنهاگ نیز به شمار می آید.

توسعه فردریکستادن توسط فردریک پنجم

کاخ آمالینبورگ به عنوان مرکزی در فردریکستادن، محله‌ای که توسط فردریک پنجم برای جشن سه‌صدمین سالگرد روی کار آمدن خاندان اولدنبورگ به تاج و تخت دانمارک و سه‌صدمین سالگرد تاج‌گذاری کریستیان اول، پایه‌گذاری شد، محسوب می‌شود. این پروژه که طراحی و نظارت آن بر عهده نیکولای ایگتود، معمار سلطنتی، بود، به بنای چهار کاخ مشابه برای استقرار خانواده‌های برجسته اشرافی منجر شد.

کاربرد کاخ‌ها به عنوان محل اقامت سلطنتی

پس از آتش‌سوزی کاخ کریستیانسبورگ در سال ۱۷۹۴، خانواده سلطنتی کاخ‌های آمالینبورگ را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کردند. از آن زمان، اعضای مختلف خانواده سلطنتی در این کاخ‌ها سکونت داشته‌اند و هر کاخ به نام یکی از پادشاهان دانمارک نام‌گذاری شده است.

کاخ آمالینبورگ همچنین در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۴۰، هنگام حمله آلمان به دانمارک در جریان جنگ جهانی دوم، شاهد نبردهایی بین نیروهای دانمارکی و آلمانی بود که با دستور پادشاه کریستیان دهم برای آتش‌بس به پایان رسید.

اهمیت معماری و تزئینات داخلی

معماری کاخ آمالینبورگ و تزئینات داخلی آن به سبک روکوکو، به خصوص در کاخ کریستیان هفتم (کاخ مولتکه)، که دارای دکوراسیونی باشکوه و تالار بزرگی با نقاشی‌های فرانسوا بوشه و گچ‌بری‌های جووانی باتیستا فوساتی است، بیانگر دوران طلایی معماری دانمارک است.

پیشنهاد میکنیم علاوه بر مقاله کاخ آمالینبورگ ، مقاله کاخ بولسا ، کاخ سلطنتی مادرید و قصر باکینگهام را نیز در سایت نیکی گشت مطالعه نمایید.


گارد سلطنتی آمالینبورگ

نگهبانان زندگی سلطنتی (Den Kongelige Livgarde) به صورت شبانه‌روزی مسئولیت حفاظت از کاخ آمالینبورگ را بر عهده دارند. این نگهبانان با لباس‌های سنتی شامل کت قرمز، شلوار آبی و کلاه خز آبی‌رنگ، به چشم می‌آیند که بسیار شبیه به لباس‌های نگهبانان پیاده‌نظام ارتش بریتانیا است. هر روز ساعت ۱۱:۳۰ صبح، این نگهبانان از قلعه رزنبورگ حرکت کرده و با عبور از خیابان‌های کپنهاگ، راس ساعت ۱۲ ظهر مراسم تعویض نگهبانی را در مقابل کاخ آمالینبورگ انجام می‌دهند. همچنین، تعویض پست‌ها هر دو ساعت یک بار صورت می‌گیرد.

نقش مجسمه فردریک پنجم

در مرکز میدان کاخ آمالینبورگ، مجسمه سوارکاری پادشاه فردریک پنجم قرار دارد که توسط مولتکه، به عنوان مدیر شرکت دانمارکی آسیا، سفارش داده شد و توسط مجسمه‌ساز فرانسوی جاک-فرانسوا-ژوزف سالی ساخته شد. کار ساخت این مجسمه در سال ۱۷۵۳ آغاز و سنگ بنای آن در جشن صدسالگی استبداد سیاسی در دانمارک در سال ۱۷۶۰ گذاشته شد و سرانجام در سال ۱۷۷۱، پنج سال پس از مرگ پادشاه فردریک پنجم، رونمایی شد.

باغ آمالی

باغ آمالی (Amaliehaven)، واقع شده بین ساحل و میدان کاخ آمالینبورگ، در سال ۱۹۸۳ به عنوان هدیه‌ای از بنیاد A.P. Møller و Chastine McKinney Møller به شهروندان کپنهاگ تأسیس شد. این باغ دو سطحی که توسط معمار بلژیکی ژان دلونی طراحی شده، دارای مجسمه‌های مرمری و یک فواره مرکزی است که توسط هنرمند ایتالیایی آرنالدو پومودورو طراحی شده است.

پایان

کاخ آمالینبورگ با تاریخچه غنی و معماری خیره‌کننده خود، نه تنها به عنوان محل سکونت خاندان سلطنتی دانمارک که به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی شهر کپنهاگ شناخته می‌شود. این مکان با برگزاری مراسم‌های نگهبانی سنتی و وجود آثار هنری تاریخی، توجه گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ را به خود جلب کرده است. سایر دیدنی های دانمارک را نیز می توانید در سایت نیکی گشت مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا