You are currently viewing صومعه های متئورا در یونان

صومعه های متئورا در یونان

تصور کنید صومعه‌هایی باشکوه بر فراز صخره‌هایی مرتفع و استوار، انگار که در آسمان معلق مانده‌اند! این منظره حیرت‌انگیز و رویایی، توصیفگر متئورا، یکی از شگفت‌انگیزترین عجایب طبیعی و تاریخی یونان است.

متئورا، به معنای “معلق در هوا”، مکانی است که در آن آسمان به زمین نزدیک‌تر می‌شود. صومعه‌های متعدد و تاریخی این منطقه، بر فراز صخره‌هایی با ارتفاع بیش از 400 متر ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد که از دل ابرها سر برآورده‌اند. این بناهای مذهبی، قرن‌هاست که پناهگاه راهبان و زاهدان بوده و امروزه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شده‌اند.

تاریخچه‌ حماسی و معماری شگفت‌انگیز متئورا

ساخت صومعه‌های متئورا، داستانی حماسی و پر از چالش است. راهبان در قرن چهاردهم میلادی، با انگیزه دوری از هیاهوی دنیا و نزدیک شدن به خدا، تصمیم گرفتند در این مکان صعب‌العبور سکنی گزینند. آن‌ها با زحمت فراوان و استفاده از طناب و سبد، مصالح ساختمانی را به بالای صخره‌ها حمل کرده و این بناهای باشکوه را آجر به آجر بنا کردند.

معماری صومعه‌های متئورا تلفیقی از سادگی و شکوه است. این بناها با استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب ساخته شده‌اند و دارای نقاشی‌ها و آیکون‌های مذهبی بسیار زیبایی هستند. هر یک از این صومعه‌ها، داستانی برای گفتن دارد و نمایانگر هنر و معماری بی‌نظیر دوران بیزانسی است.


متئورا امروزی متئورا

با گذشت زمان، برخی از صومعه‌ها به دلیل عوامل طبیعی و انسانی تخریب شدند و امروزه تنها چهار صومعه از آن‌ها باقی مانده است: آگیوس استفانوس، آجیا تریاس، وارلام و متئورون. این صومعه‌ها همچنان به عنوان مراکز مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و سالانه پذیرای هزاران زائر و گردشگر هستند.

در دهه 1920، برای تسهیل دسترسی به صومعه‌ها، پله‌هایی در صخره‌ها تراشیده شد و پل‌هایی برای اتصال آن‌ها به یکدیگر ساخته شد. این امر باعث شد تا تعداد بیشتری از مردم بتوانند از این مکان مقدس دیدن کنند.

متئورا، با معماری بی‌نظیر و تاریخ غنی خود، در سال 1988 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این مکان نه تنها یک جاذبه گردشگری، بلکه نمادی از اراده انسان و پیوند انسان با طبیعت است. امیدواریم از این مقاله در نیکی گشت لذت برده باشید.

برای آشنایی بیشتر با یونان می توانید مقاله های زیر را مطالعه نمایید :
دیدنی های یونان
آکروپولیس
دیدنی های آتن
گلخانه ملی آتن

دیدگاهتان را بنویسید