You are currently viewing چگونگی اخذ و تمدید کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور

چگونگی اخذ و تمدید کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور

تمامی افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، دغدغه این را دارند که چگونه باید اقدام به تمدید کارت ملی و یا اخذ آن نمایند. این اتفاق در طی سالهای اخیر رخ داده و دغدغه ایرانیان خارج از کشور، از زمانی آغاز شده است که آنها مشمول دریافت کارت ملی هوشمند شده‌اند. در واقع هر کارت ملی‌ای که صادر می‌شود، یک شماره ملی یکتا دارد. 

اشخاص حقیقی دارای کارت ملی هوشمند، می‌توانند با داشتن این مدرک شناسایی، به تمامی امور حقوقی و حقیقی خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی کنند. از این رو تمام ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، باید اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند خود نمایند. ما برای این که شما در این مسیر فرایند ساده‌تر و کم هزینه‌تری داشته باشید، از طریق سامانه ایرانیان خارج از کشور خدمات ارائه می‌دهیم. 

در واقع تیم ما در ایران گلوبال هاب، به دنبال این است که تمام خدمات مورد نیاز شما در زمینه اخذ کارت ملی هوشمند یا حتی تمدید کارت ملی را بدون این که خودتان درگیر شوید، برای شما انجام دهد. پس همین الان برای دریافت خدمات ما اقدام کنید تا هم در زمان و هم در هزینه شما صرفه‌جویی شود. 

کارت ملی هوشمند چیست؟

کارت شناسایی الکترونیکی یا کارت ملی، کارتی است که در داخل آن تمامی اطلاعات هویتی اشخاص به صورت کامل درج شده است. از این رو با ارائه این کارت در مراکز دولتی و خصوصی، می‌توان از خدمات مورد نیاز آنها بهره‌مند شد. دریافت این کارت برای ایرانیان در داخل کشور فرایند ساده‌ای دارد؛ اما ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، باید فرایند چالش‌برانگیز‌تری را برای دریافت کارت ملی هوشمند طی کند. 

تیم ایران گلوبال هاب برای این که انجام این فرایند را برای ایرانیان خارج از کشور آسان نماید، خدمات لازم را در اختیار شما قرار داده است. اگر نمی‌توانید برای گرفتن کارت ملی یا تمدید آن از خارج کشور اقدام کنید، ما این کار را برای شما انجام می‌دهیم. مشاوران حقوقی ما بدون نیاز به حضور شما در کنسولگری‌ها و مراکز مجاز جهت دریافت کارت ملی، اقدامات لازم را برای شما انجام خواهند داد تا شما در زمان کوتاهی بتوانید کارت ملی خود را تمدید یا اخذ نمایید. 

به نقل از ویکی پدیا:

کارت هوشمند ملی یا کارت ملی در ایران یک کارت هویتی است که به همه ایرانیان بالای 15 سال اختصاص داده می‌شود. ادارات ثبت احوال در داخل ایران و سفارت‌های ایران در خارج از کشور برای تبعه‌های ایران کارت ملی صادر می‌کنند. هر شهروند دائمی ساکن در ایران یا ساکن در خارج از ایران که دارای تابعیت ایرانی باشد و بالای 15 سال سن دارد باید کارت ملی در اختیار داشته باشد یا شماره ملی مخصوص خود را از سازمان‌ها و نهادها مرتبط با وزارت کشور بگیرد. برای درخواست صدور کارت ملی، متقاضی دست کم باید 15 سال سن و شناسنامهٔ عکس‌دار داشته باشد.

برای اخذ و تمدید کارت ملی باید چه مراحلی را طی کرد؟

اهمیت دریافت کارت ملی هوشمند برای ارائه خدمات متنوع در ایران و خارج از ایران پوشیده نیست. از این رو نه تنها ایرانیان مقیم در کشور، بلکه ایرانیان مقیم در خارج از کشور نیز باید اقدام به دریافت این کارت هوشمند نمایند. آنها می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، فرایند اخذ یا تمدید کارت هوشمند ملی را طی کنند. 

با این حال تیم متخصص ایران گلوبال هاب، به شما این امکان را ارائه نموده است که از طریق سامانه ایرانیان خارج از کشور، اقدام به درخواست خدمات مورد نیاز خود در زمینه‌های مختلف از جمله خدمات کنسولگری و موارد دیگر نمایید. سپس انجام تمامی کارها را به ما محول کنید. برای اخذ و تمدید کارت هوشمند ملی، شما باید چند مرحله را طی کنید که این مراحل عبارتند از:

1.     مراجعه به کنسولگری کشوری که در آن سکونت دارید. 

2.     تکمیل فرم صدور یا تمدید کارت ملی به صورت دقیق و کامل 

3.     ارائه تمامی مدارک شناسایی اصل و کچی به سفارت 

4.     انجام مراحل انگشت‌نگاری 

5.     دریافت کارت ملی هوشمند بعد از مدت زمان مشخص 

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید انجام تمامی این مراحل را به مشاوران حرفه‌ای ما بسپارید. تنها زمانی حضور شما در سفارتخانه الزامی خواهد بود که، پیش از صدور کارت ملی، انگشت‌نگاری شوید. همچنین در نظر داشته باشید که درخواست صدور کارت ملی یا تمدید آن به صورت آنلاین برای شما میسر نخواهد بود. 

شرایط و مدارک اخذ کارت ملی شامل چیست؟

مهمترین شرط دریافت کارت ملی چه برای ایرانیان و چه ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، رسیدن به 15 سال تمام است. علاوه بر آن، شما باید برخی مدارک ضروری را نیز برای اخذ و تمدید کارت هوشمند ملی تهیه کنید که این مدارک عبارتند از: 

·      تعیین وقت قبلی از طریق سیستم نوبت‌دهی در نمایندگی‌های معتبر جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت 

·        ارائه تصویری خوانا و رنگی از گذرنامه معتبر ایرانی 

·         ارائه اصل مدرک اقامتی معتبر خود به نمایندگی

·        ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر کلیه صفحات آن

·         ارسال اطلاعات دقیق نشانی محل سکونت و کد پستی خود یا یکی از دوستان/ بستگان در ایران 

·         تکمیل فرم مشخصات فردی و فرم درخواست کارت ملی هوشمند

·         ارائه شماره تلفن فعال در ایران از خود یا یکی از دوستان/ بستگان 

·         پرداخت هزینه‌های مربوطه طبق تعرفه جاری برای تمدید یا صدور کارت ملی 

این نکته را مد نظر داشته باشید که هر فردی در هر نقطه از دنیا که سکونت داشته باشد، اگر شهروند ایران تلقی شود، باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام نماید. اگر در مورد شرایط و مراحل که باید طی کنید اطلاعاتی ندارید یا این که زمان کافی برای انجام فرایند اخذ و یا تمدید کارت ملی را ندارید، بهتر است انجام این کار را به مشاوران متخصص ما در ایران گلوبال هاب بسپارید. 

روش‌های درخواست تمدید یا صدور کارت ملی در خارج از ایران

برای این که بخواهید اقدام به تمدید یا صدور کارت ملی خود در خارج از ایران نمایید، چند راهکار برای شما وجود دارد. از جمله: 

ثبت‌نام در سامانه ایرانیان خارج از کشور

سامانه‌ای که در فروردین ماه سال 1401 برای ایرانیان مقیم خارج از کشور راه‌اندازی شد، خدمات متنوع کنسولی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دریافت کارت ملی هوشمند خود نیز می‌توانید از طریق این سامانه اقدام کنید. البته این سامانه تنها به منظور ثبت‌نام و دریافت نوبت برای رسیدگی به درخواست راه‌اندازی شده است؛ وگرنه شما نمی‌توانید به صورت آنلاین مراحل تمدید یا صدور کارت ملی خود را انجام دهید. 

مراجعه حضوری به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور

روش دوم برای صدور یا تمدید کارت ملی، مراجعه حضوری به نمایندگی‌های معتبر ایران در خارج از کشور است. شما باید مدارک مورد نیازی که پیش از این بیان نمودیم را آماده کرده و به نمایندگی‌های مجاز یا سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه نمایید. سپس فرم درخواست خود را به ثبت رسانده و اطلاعات فردی و هویتی خود را به صورت دقیق و کامل ثبت کنید. پس از آن فرایند صدور کارت الکترونیکی ملی برای شما آغاز خواهد شد. 

سپردن انجام کارهای تمدید یا صدور کارت ملی به مشاوران حرفه‌ای

اگر زمان کافی برای انجام مراحل تمدید یا اخذ کارت ملی ندارید یا این که در مورد مسائل حقوقی هیچ اطلاعاتی ندارید، بهتر است انجام کار را به فرد متخصص و باتجربه بسپارید. شما می‌توانید از طریق سامانه ایرانیان خارج از کشور با مشاوران ایران گلوبال هاب ارتباط برقرار کرده و پس از تکمیل فرم درخواست، انجام تمام کارهای مربوط به اخذ و تمدید کارت الکترونیکی ملی را به مشاوران ما بسپارید. 

در نظر داشته باشید که تمامی مدارکی که شما برای ما ارسال می‌کنید، به صورت کاملا محرمانه در فایل رمزگذاری شده، نزد ما به امانت خواهد بود. پس با اطمینان فرایند دریافت خدمات کنسولی خود را به ما بسپارید و منتظر بمانید تا در نهایت کد رهگیری مورد نظر توسط کنسولگری محل اقامت شما در کشور مربوطه، برای شما ارسال گردد. 

همانطور که در ایران گلوبال هاب اشاره شده است:

ما در این مرکز با بهره‌گیری از مشاوران خبره امور کنسولی، تمامی خدمات کنسولی را به طور متمرکز در یک پلتفرم ارائه می دهیم. تنها کافی‌ست با ثبت درخواست تمامی مراحل را به کارشناسان و مشاوران ما بسپارید تا با بالاترین کیفیت و بدون هیچگونه دغدغه و اشتباه و نگرانی، کارهای شما انجام شود.

مراحل اجرای فرایند تمدید کارت ملی در نمایندگی‌ها شامل چیست؟

برای این که بتوانید از طریق نمایندگی‌های معتبر ایران در خارج از کشور اقدام به تمدید یا صدور کارت ملی خود نماید، باید چند مرحله را طی کنید که این مراحل عبارتند از: 

·         ثبت اطلاعات شخصی و هویتی در سامانه ایرانیان خارج از کشور 

·         انگشت‌نگای توسط سیستم‌های متصل به سیستم ثبت احوال کشور

·         عکس‌برداری از فرد متقاضی مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط اداره ثبت احوال کشور

چگونه می‌توان کارت ملی را در خارج از کشور دریافت کرد؟

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده توسط وزارت خارجه ایران، در حال حاضر خدمات مربوط به صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور در 19 نمایندگی فعال شده است. نمایندگی ایران در استانبول، اسلو، استکهلم، پاریس، بانکوک، باکو، دبی، کوالالامپور، رم، وین، مادرید، فرانکفورت، مسکو، تفلیس، مومبای، کپنهاگ و هامبورگ. 

ریاست جمهوری و وزرای کشور تاکید دارند که ایرانیان خارج از کشور بتوانند به راحتی با داخل کشور ارتباط برقرار کنند. از این رو آنها به دنبال فراهم کردن شرایط آسان برای ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند تا بتوانند با هماهنگی سازمان ثبت احوال کشور، خدمات مربوط به صدور و تمدید کارت ملی را در اختیار آنها قرار دهند. از این رو دریافت این نوع خدمات در طی سالهای اخیر، بهبود بیشتری یافته است. 

چگونه می‌توان مراحل دریافت کارت ملی را پیگیری کرد؟

پس از آنکه تمامی مراحل ثبت نام جهت اخذ یا تمدید کردن کارت ملی توسط کارشناسان متخصص و حرفه‌ای ما در ایران گلوبال هاب انجام شد، اطلاعات به سازمان ثبت احوال کشور ارسال خواهد گردید. سازمان ثبت احوال برای فرد متقاضی کد رهگیری ارسال خواهد نمود تا بتواند پیگیر روند صدور کارت خود باشد. 

در نهایت پس از صدور کارت، از طریق سفارتخانه و کنسولگری کشور محل اقامت فرد، برای ایشان ارسال خواهد شد. باید منتظر تماس نمایندگی بمانید و سپس برای دریافت کارت خود به کنسولگری مراجعه کنید؛ یا این که کارت شما توسط کنسولگری به محل اقامت شما ارسال خواهد گردید. 

آیا شرایط تمدید کارت ملی با اخذ کارت ملی متفاوت است؟

در حال حاضر، طبق اطلاعات منتشر شده تمدید کردن کارت ملی، هر 7 سال یکبار انجام می‌شود. از این رو افرادی که قبلا اقدام به دریافت کارت ملی خود نموده‌اند اما تاریخ انقضای آن در سال 1403 به اتمام رسیده است، می‌توانند همچنان از آن تا سال 1405 استفاده کنند. این تمدید به صورت خودکار توسط اداره ثبت احوال انجام شده و نیازی نیست شما مجددا برای تمدید کارت خود به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مراجعه کنید. 

با این حال اگر نیاز به تغییر اطلاعات هویتی خود دارید، باید به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور مراجعه نموده و درخواست تمدید برای کارت ملی خود نمایید. در غیر این صورت نیازی به مراجعه حضوری شما نخواهد بود. از سوی دیگر،  برخی از افراد اطلاعات خود را به روز نموده‌اند که آنها نیز باید به نمایندگی‌های معتبر مراجعه نموده و در آنجا نیز اطلاعات به روز شده خود را اعلام کنند. 

تمامی این اقدامات را ما در ایران گلوبال هاب برای شما انجام خواهیم داد. پس نیازی نیست شما برای صدور یا تمدید کردن کارت ملی خود به صورت حضوری به کنسولگری یا سفارت کشور محل اقامت خود مراجعه کنید.

نکات مهم برای ایرانیان مقیم در خارج از کشور

·         ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند، برای این که از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری نمایند، باید تنها به نمایندگی‌های رسمی و معتبر جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه نمایند.

·         ایرانیان مقیم خارج از کشور، برای این که از وضعیت درخواست  تمدید کارت ملی خود اطمینان حاصل نمایند، می‌توانند با نمایندگی‌های مربوطه تماس برقرار کرده یا با داشتن کد رهگیری مورد نظر، از طریق سامانه‌های آنلاین به پیگیری روند رسیدگی به درخواست خود بپردازند. (البته اگر فرایند انجام این کار توسط کارشناسان ما در ایران گلوبال هاب انجام شود، به صورت کامل و دقیق در زمان مشخص به شما گزارشات لازم را ارائه خواهیم نمود). 

·         ایرانیانی خارج از کشور باید همواره از آخرین اطلاعات مربوط به شرایط اخذ یا تمدید کردن کارت ملی خود مطلع باشند؛ زیرا این احتمال وجود دارد که در فرایند رسیدگی به درخواست آنها تغییراتی ایجاد شود. 

·         ایرانیان مقیم خارج از کشور باید تمامی اطلاعات هویتی و آدرس محل سکونت خود را به صورت دقیق بیان کنند تا در فرایند ارسال و صدور کارت ملی برای آنها هیچ نوع اختلالی پیش نیاید. 

·         ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند می‌توانند از طریق دبیت کارت اقدام به پرداخت همه هزینه‌های امور کنسولی خود نمایند. 

·         ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند برای انجام تمامی مراحل صدور کارت ملی خود وکالت به شخص دیگری دهند، اما در نهایت باید برای مرحله انگشت‌نگاری شخصا در محل کنسولگری یا سفارت کشور محل اقامت خود حضور یابند. 

·         در صورتی که ایرانیان خارج از کشور نسبت به اطلاعات حقوقی ایران ضعف دارند، بهتر است فرایند تمدید یا صدور کارت ملی خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارند تا از بروز مشکلات احتمالی در فرایند صدور کارت ملی خود جلوگیری نمایند. 

در نظر داشته باشید که اگر قبلا اقدام به ثبت درخواست تمدید کارت ملی نموده باشید، دیگر نمی‌توانند درخواست مجددی ارسال کنید. از سوی دیگر اگر در اطلاعات هویتی شما مغایرتی با اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت احوال کشور وجود داشته باشد، قادر به ثبت نام در سامانه ایرانیان خارج از کشور برای ثبت درخواست نخواهید داشت. 

بهتر است اگر شناسنامه شما مخدوش یا قدیمی است، ابتدا اقدام به تعویض آن نموده و سپس برای درخواست تمدید یا صدور کارت ملی خود اقدام کنید. در نهایت نیز باید بیان کنیم که اگر از شناسنامه دیگری برخوردار هستید، نمی‌توانید در سامانه ثبت نام نموده و درخواست کارت ملی ارسال کنید. 

سخن پایانی

تمامی افرادی که در ایران سکونت دارند و همچنین مقیم خارج از کشور هستند اما تابعیت ایرانی دارند، باید مدارک هویتی همچون کارت ملی و شناسنامه داشته باشند. داشتن این مدارک برای انجام امور حقوقی و اداری لازم و ضروری است. در صورتی که این مدارک را نداشته و یا نیاز به تمدید آنها دارید، می‌توانید از طریق سامانه میخک و کنسولگری‌ها درخواست خود را ثبت کنید. 

البته باید برای صدور و تمدید کارت ملی از کنسولگری کشور محل اقامت خود وقت بگیرید. سپس در ساعت مشخص شده به کنسولگری مراجعه کرده و فرم خود را تکمیل نمایید. در نهایت نیز فرایند رسیدگی به درخواست شما انجام شده و مجددا باید برای انگشت‌نگاری به کنسولگری مراجعه کنید. تمامی مراحل قانونی اخذ کارت ملی یا تمدید آن باید به درستی انجام شود. 

در صورتی که زمان کافی برای انجام این کارها ندارید یا این که در مورد فرایند صدور و تمدید کردن کارت ملی اطلاعاتی ندارید، می‌توانید از مشاوران حرفه‌ای ما در ایران گلوبال هاب اطلاعات لازم را دریافت کنید.

توجه : این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوا یا خدمات معرفی شده بر عهده سفارش دهنده آن می باشد و نیکی گشت هیچگونه مسئولیتی در این خصوص ندارد.

.

.


تفاوت ویزای تحصیلی و توریستی امریکا

چرا انگلیسی زبان اول گردشگران است و روسی کلید سفر به شرق؟

به راحتی کار پیدا کنید و مهاجرت کنید

تجربه سفر به دبی با نظرات مسافران دبی

دیدگاهتان را بنویسید