مجله گردشگری نیک گشت

پل معلق کلیفتون در بریستول

پل معلق کلیفتون، که از تنگه آوون و رودخانه آوون عبور می‌کند و کلیفتون در بریستول را به لی وودز در شمال سامرست متصل می‌کند، از سال ۱۸۶۴ به عنوان یک پل عوارضی فعالیت می‌کند که درآمد حاصل از آن برای نگهداری پل استفاده می‌شود. این پل بر اساس طراحی ویلیام هنری بارلو و جان هاکشاو ساخته شده است که برگرفته از طرح اولیه‌ای توسط ایزامبارد کینگدم برونل است و به عنوان یک ساختمان درجه یک ثبت شده است و بخشی از جاده B3129 می‌باشد. در این مقاله در نیکی گشت قصد داریم توضیحاتی در خصوص این پل زیبا و تاریخی ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

تاریخچه ایده‌پردازی پل

ایده ساخت پل بر فراز تنگه آوون به سال ۱۷۵۳ بازمی‌گردد. در ابتدا، طرح‌هایی برای ساخت یک پل سنگی وجود داشت و در نسخه‌های بعدی، ساختارهایی از آهن نورد شده پیشنهاد شده بود. در سال ۱۸۳۱، تلاش برای ساخت طرح برونل به دلیل شورش‌های بریستول متوقف شد و نسخه اصلاح‌شده طرح‌های او پس از مرگش و در سال ۱۸۶۴ تکمیل شد.

مدیریت و نگهداری پل

از ابتدا، شرکت پل کلیفتون زیر نظر یک بنیاد خیریه مدیریت می‌شد. این بنیاد در نهایت سهام شرکت را خریداری کرد و در سال ۱۹۴۹ مدیریت پل را با استفاده از درآمدهای عوارض برای پرداخت هزینه‌های نگهداری به عهده گرفت. پل به عنوان یک نماد بارز از بریستول، در کارت‌پستال‌ها، مواد تبلیغاتی و وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی به کار رفته است. این پل همچنین به عنوان پس‌زمینه‌ای برای چندین فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغاتی استفاده شده است. همچنین محل برگزاری رویدادهای فرهنگی مهمی مانند اولین پرش بانجی مدرن در سال ۱۹۷۹، آخرین پرواز کنکورد در سال ۲۰۰۳ که از روی پل پرواز کرد، و تحویل مشعل المپیک در سال ۲۰۱۲ بوده است.

طراحی ویژه و ساختار پل

با وجود تفاوت‌های جزئی در طراحی و اندازه، برج‌های پل مشابه نیستند؛ برج کلیفتون دارای برش‌های کناری و برج لی دارای قوس‌های نوک‌تیزتر بر فراز یک پایه ۳۴ متری از سنگ ماسه‌ای قرمز است. “زین‌ها”ی متحرک در بالای هر برج اجازه حرکت سه زنجیر چشمی آهنی مستقل در هر طرف را هنگام عبور بار از روی پل می‌دهد. عرشه پل توسط ۱۶۲ میله آهنی عمودی در ۸۱ جفت مطابقت دار معلق است.

شاهکار مهندسی و نمادی تاریخی در بریستول

پل معلق کلیفتون، نه تنها به عنوان یکی از بناهای مهم مهندسی شناخته می‌شود بلکه به عنوان یک نماد فرهنگی و تاریخی بریستول نیز محسوب می‌گردد. این پل که طراحی اولیه آن به ایزامبارد کینگدم برونل نسبت داده می‌شود، از سال ۱۸۶۴ به عنوان یک پل عوارضی بهره‌برداری می‌شود و درآمدهای حاصل از آن برای نگهداری این بنای تاریخی استفاده می‌گردد.

طراحی و معماری

برج‌های پل معلق کلیفتون، با وجود شباهت‌هایی در اندازه، در طراحی متفاوت هستند. برج کلیفتون دارای بریدگی‌های کناری و برج لی دارای قوس‌های نوک‌تیزتر و لبه‌های شیب‌دار است. نقشه اصلی برونل پیشنهاد می‌کرد که این برج‌ها با مجسمه‌هایی به سبک اسفنکس تزئین شوند، اما این تزئینات هرگز ساخته نشدند.

پیشنهاد میکینم علاوه بر مطالعه مقاله پل کلیفتون که از مهمترین دیدنی های بریستول است ، مقاله های کلیسای سنت فیلیپ بیرمنگام و کلیسای جامع لیورپول و قصر باکینگهام را نیز مطالعه نمایید.

ساختار و عملکرد

برج لی وودز که ۲۶ متر ارتفاع دارد، بر فراز یک پایه ۳۴ متری از سنگ ماسه‌ای قرمز قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۲ کشف شد که این پایه ساختاری محکم نیست بلکه شامل ۱۲ حجره گنبدی به ارتفاع ۱۱ متر است که توسط شافت‌ها و تونل‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. “سَدِل”های نصب‌شده بر روی رولر در بالای هر برج، حرکت زنجیرها را هنگام عبور بار از روی پل امکان‌پذیر می‌سازند. این حرکت بسیار اندک است، اما توانایی جذب نیروهای ایجادشده توسط انحراف زنجیرها، آسیب به هر دو برج و زنجیر را می‌کاهد.

پل دارای سه زنجیر مستقل از آهن آجدار در هر طرف است که عرشه پل توسط ۸۱ میله آهنی عمودی به آن‌ها متصل می‌شود. این زنجیرها، که از ردیف‌های موازی ایبارها تشکیل شده و توسط پیچ‌ها به هم متصل هستند، در تونل‌هایی در سنگ‌ها در عمق ۱۸ متری زیر سطح زمین در کناره‌های تنگه مهار شده‌اند.

حوادث و رویدادها

پل معلق کلیفتون به عنوان یک “پل خودکشی” شناخته شده است و با نصب تابلوهایی که شماره تلفن ساماریتان‌ها (خدمات مشاوره) را تبلیغ می‌کنند، سعی در کاهش تعداد خودکشی‌ها دارد. در سال ۱۹۹۸، موانعی بر روی پل نصب شد تا از پریدن افراد جلوگیری کند و این اقدام نرخ خودکشی را از هشت مورد در سال به چهار مورد کاهش داد.

برای آشنایی بیشتر با دیدنی های انگلیس کافیست در سایت نیکی گشت جستجو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا